Menghafal atau Memahami

Assalamualaikum ,



Sudah menjadi lumrah bagi individu yang bernama pelajar untuk menghadapi segala penat lelah dalam proses pembelajaran . Banyak perkara yang harus dilalui oleh mahasiswa terutamanya seperti quiz dan test yang menguji tahap kebijaksanaan seseorang . 

Bagi korang , dalam proses pembelajaran ini mana yang lebih utama? Menghafal atau memahami? Bagi Hanis memahami adalah lebih penting . Kenapa? Sebab apa gunanya kalau sekadar menghafal tetapi tidak faham apa yang kita hafalkan itu . Namun, jika menghafal dan memahami sekaligus adalah yang paling baik .

Allah sudah mengurniakan kelebihan yang berbeza kepada setiap individu yang telah Dia ciptakan . Ada manusia yang kelebihannya lebih kepada hafalan . Berapa kali hafal sudah masuk ke dalam otak . HEBAT ! . Tetapi Hanis bukan jenis yang seperti itu , otak ini sangatlah susah nak menghafal sesuatu benda . Namun Allhamdulillah , mungkin Allah kurniakan Hanis kelebihan dalam memahami . Hanis senang faham apa yang Hanis baca . Selepas itu apabila menjawab exam Hanis akan jawab dengan ayat sendiri yang Hanis faham bukannya ayat buku sebab Hanis FAIL dalam bab hafal-menghafal ini huhuhu . 


Apabila sudah mendapat keputusan exam , belajar untuk bersyukur . Tidak kiralah markah korang tinggi atau rendah semua itu telah ditetapkan oleh Allah . Apa yang korang dapat itulah rezeki namanya , asalkan korang sudah berusaha . Janganlah jadi orang yang suka membanding-bandingkan markah yang kita perolehi dengan markah kawan yang lebih tinggi sehingga membuatkan diri kita sendiri yang down . Sebaiknya jadikan kawan itu saingan yang sihat agar kita dapat berusaha lebih untuk bersaing dengan dia . Persaingan secara sihat tau bukannya dengki kawan yang markah tinggi tu !


Sekian,

4 comments

  1. memahami bila da fhm, auto dpt hafal

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu bila faham jadi mudah nak faham tp biasanya hanis hafal keyword je hehe

      Padam
  2. Hanis, sama....mai pun susah nk menghafal tp Allah bg kemudahan untuk cepat memahami....

    BalasPadam