Selasa, 17 September 2013

Kita dah bertunang ! Ngehh~

8:31 PTG 2 Comments
Lol, tajuk macam apa kan ? 16 tahun dah bertunang ? Ehh,tapi itulah kenyataannya . Tak percaya? Baca bawah ni .


" Kita semua ni sebenarnya dah bertunang tau ! "

itulah kata-kata yang keluar dari mulut ustazah Hanis tahun lepas semasa tingkatan 3 . Semua pelajar kehairanan termasuklah Hanis . Dalam fikiran pelik . 'Sejak bila kita bertunang ? Tak fahamlah. Apa ustazah merepek ni?(agak kejam disitu) '

" Betul, kita semua ni dah bertunang dengan ajal/kematian "

Ohh, pelajar semua terangguk-angguk . Ada betul juga apa yang ustazah Hanis cakapkan itu . Sebab kematian itu kan pasti . Kita memang awal-awal dah terikat dengannya . Cuma belum sampai masanya iaitu mati ataupon dikira "kawin" . Sama juga macam bertunang dengan manusia . Kita dah diikat denganya tapi hanya menunggu masa untuk disatukan melalui perkhawinan .

Jadi, bagi mereka yang dah gatal sangat nak kawin tu , ingat,korang tu dah bertunang tau ,jangan fikir sangat pasal jodoh sebab bila-bila masa korang akan "kawin" . Bukannya tak boleh fikir, tetapi berpada-padalah . Fikir biar seimbang . 50-50 ,ni tidak , 100% fikir jodoh . Tak ke melampau tu? Bagi pelajar pula , lebihkan belajar yer . Jangan sampai pelajaran hilang ke laut ! Isk3, inilah perangai remaja zaman sekarang ~ Eh,bukan Hanis pon remaja ke? he he he . No comment =='

Sekian, tegur menegur amalan mulia . Eh? betulkah? Err...kalau Hanis buat silap silalah tegur ,jangan malu -malu =3 .


p/s: sebenarnya memang ada yang bertunang pada umur 16 tahun, kawan satu sekolah Hanis ~



Isnin, 16 September 2013

Jangan marah-marah =)

10:54 PG 2 Comments
Siapa yang tak pernah marah? Setiap manusia mesti pernah merasa marah . Tapi marah itu janganlah terlalu melampau . Jangan sampai mengamuk ! Tenangkan diri,jangan melenting . Kalau still tak boleh tahan marah,cuba ambil wuduk . InsyaAllah berkesan . Marah umpama api , kena dipadamkan dengan air .

" Macam mana aku tak marah kalau diorang selalu kacau aku ! " sambil mengeluarkan pisau .

Jangan terkejut, ini pengalaman Hanis sendiri . Ada kawan Hanis memang macam ni,dia marah sangat sampai keluarkan pisau . Inilah bahayanya marah . Ada juga yang mati sat lagi . Orang yang macam ni kita kena berhati-hati . Kalau salah langkah kita pula yang ditikamnya . Nasihat dia baik2, suruh dia letak pisau dulu then suruh dia ingat Allah . Kepada orang yang suka mengacau pula, fikir-fikirkan lah , kamu nak mati kena tikam ke? Hanis ingatkan, tolonglah jangan suka sangat kacau orang . Jangan suka buat orang marah !

Banyak tips untuk mengawal marah antaranya :

(1) Menarik nafas dalam-dalam- Setiap manusia mempunyai tahap kemarahan yang tersendiri, ia bergantung kepada kandungan hormon serotonin yang dikeluarkan apabila anda marah. Untuk mengawal kemarahan, anda perlu menarik nafas dalam-dalam kerana udara akan membantu untuk mengurangkan kadar hormon ini. Dan cara ini juga sudah terbukti secara klinikal.
(2) Mengingatkan diri anda sendiri- Seseorang yang tidak dapat mengawal kemarahan adalah merupakan orang yang tiada keyakinan pada diri sendiri. Ini adalah berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Steven Stosny yang merupakan pemegang PHD dalam bidang psikologi manusia. Apabila anda marah, tiada siapa yang mampu mengawalnya melainkan diri anda sendiri. Anda perlu ingatkan diri sendiri tentang kesan daripada kemarahan anda. Sudah pasti ia memberi kesan negatif yang lebih banyak berbanding kesan positif.
(3) Fikirkan sesuatu yang boleh membuatkan anda gembira- Sekiranya anda sedang marah dan hanya memikirkan mengenai kemarahan, sudah pasti ia akan menjadi lebih buruk. Anda sepatutnya perlu mengelakkan daripada berfikir mengenainya. Cuba fikirkan sesuatu yang mungkin memberikan ketenangan atau kegembiraan pada diri anda.
(4) Keluar daripada situasi kemarahan- Pemikiran seseorang yang sedang berada didalam keadaan marah akan menjadi kabur. Jangan meletakkan diri anda terus didalam situasi tersebut kerana sudah pasti anda akan membuat keputusan yang akan membebankan anda kelak. Cuba mencari jalan untuk keluar daripada situasi tersebut dengan cara yang anda berasa selesa terhadapnya seperti mendiamkan diri, keluar bersama rakan atau sebagainya.
Harap tips-tips diatas dapat membantu mereka yang cepat marah . Tips untuk elak dikacau orang pula . Jangan dilayan apa yang si jahat itu kata . Biarlah diorang kata apa , kalau kita senyap ,lama-lama diorang akan rasa bosan dan berhenti kacau kita . Ini pengalaman Hanis sendiri . Orang kacau Hanis , Hanis tak layan,diorang senyap sendiri . Sebaliknya kalau kita marah , orang tu akan rasa seronok kacau kita sebab kita bagi respon dengan cara marah ! Diorang akan berterusan kacau kita selama-lamanya ....haha

Ingat ye..jangan marah-marah =)

Ahad, 15 September 2013

Couple itu haram?

12:25 PTG 1 Comments

Couple itu haram . Ramai yang kata begitu . Tapi ada sesetengah kata couple haram kalau tak ada niat nak kawin . Jadi kalau berniat mahu berkhawin ia adalah harus . Betul ke? 

"Kalau tak bercinta macammane nak berkenalan? tak kan nak kawin terus je?"

Mungkin ia logik bagi mereka yang sudah berumur 22 keatas kerana hendak mencari pasangan hidup . Almaklumlah sudah berumur =3 . Tapi bagaimana pula bagi pelajar yang masih bersekolah ? Ada juga yang bila dikata couple haram,mereka akan membalas "kitaorang berniat nak kawinlah!" . Ok,tapi betulkan itu jodoh kamu? Bertahankan hubungan korang? Nak tunggu berapa lama lagi sampai kawin? Lama lagi tu . Kalau dah umur 20 lebih bolehlah couple ~ ni baru 14 tahun ! Macam tak logik,umur 14 tahun dah fikir kawin .

Ok, kalau masih bertegas nak couple juga , berwaspadalah . Berhati-hati dan jaga maruah diri . Jangan sampai tergadai pula tubuh kamu itu . Apa pon mungkin terjadi almaklumlah darah muda kan? Terutamanya perempuan, kalau ada boyfriend pon, tak perlulah ceriter semuanya . Tak perlulah ceriter tentang tubuh badan kamu , saiz pinggang kamu dan benda merepek yang sepatutnya hanya boleh diketahui oleh kamu dan suami kamu . Cuba bayangkan kalau boyfriend korang tu bukan suami korang nanti . Tak rasa kesian ke dengan suami korang? Rugi dia =3

Yang lelaki pula, jangan ditanya pada perempuan . Jangan buat tak senonoh pada perempuan . Sekali korang kawin dapat isteri bekas orang ! Menangis korang ! Baru padan muka =P

Sekadar peringatan buat korang yang ada makwe/pakwe . Juga buat Hanis juga . Saling ingat-mengingati antara satu sama lain . Semua ini adalah pandangan Hanis sahaja . Kalau ada salah minta maaf . Hanis ni manusia biasa yang tak lari dari melakukan kesilapan .


Ahad, 8 September 2013

Tongue Twister

2:41 PTG 1 Comments
Jom main ni , susah kot, berbelit-belit lidah tapi seronok!

S E L A M A T  M E N C U B A  !

Peter Piper picked a peck of pickled peppers.
Did Peter Piper pick a peck of pickled peppers?
If Peter Piper Picked a peck of pickled peppers,
Where's the peck of pickled peppers Peter Piper picked?


She sells seashells by the seashore.
The shells she sells are surely seashells.
So if she sells shells on the seashore,
I'm sure she sells seashore shells.


Red lorry, yellow lorry.


Which wristwatches are Swiss wristwatches?


How much wood would a woodchuck chuck
If a woodchuck could chuck wood?
He would chuck, he would, as much as he could,
And chuck as much as a woodchuck would
If a woodchuck could chuck wood.

Swan swam over the pond,
Swim swan swim!
Swan swam back again -
Well swum swan!

Three grey geese in green fields grazing.

We surely shall see the sun shine soon.

The sixth sick Sheik's sixth sheep is sick.
[Sometimes described as the hardest tongue-twister in the English language.]

boleh tak? haha . 

Ahad, 1 September 2013

Senyumlah walau apa pun yang terjadi .

10:05 PTG 0 Comments

Senyum? Adakah ianya perkara yang susah? Kenapa ramai sangat orang susah nak senyum ? Susah sangat ke mahu menunjukkan senyuman jika jumpa kawan-kawan, sedara -mara dan jiran-jiran sekalipon ? Apa sebab susah sangat nak senyum? takut orang tak suka? Takut orang kata awak senyum pelik? Tak comel?hodoh? hei,abaikan apa orang kata . Yang penting kamu bahagia . Kamu dapat pahala kerana senyum itu satu sedekah . Untungkan?

"macam mana nak senyum kalau dalam hati rasa sedih !" 
Itu mungkin menjadi sebab kamu susah mahu tersenyum bukan? Jika itu sebabnya, kamu patut baca kata-kata dibawah

Senyumlah walaupun sedih. Kerana senyuman kita mungkin boleh menjadi penyumbang kepada kebahagiaan orang lain.




Senyum juga banyak kelebihannya, antaranya :
  1. Senyum membuat anda lebih menarik. Orang yg banyak tersenyum memiliki daya tarik.Orang yg suka tersenyum membuat perasaan orang disekitarnya selesa dan senang.Orang yg selalu merungut, murung, mengerutkan kening, dan menyeringai membuat orang-orang disekeliling tidak selesa.Dipastikan orang yg banyak tersenyum mempunyai banyak teman.
  2. Senyum mengubah perasaanJika anda sedang sedih, cubalah tersenyum. Senyuman akan membuat perasaan menjadi lebih baik. Menurut penelitian, senyum boleh memperdayai tubuh sehingga perasaan berubah.
  3. Senyum boleh menular Ketikan seseorang tersenyum, ia akan membuat suasana menjadi lebih riang. Orang disekitar anda pasti akan ikut tersenyum dan merasa lebih bahagia.
  4. Senyum menghilangkan stres Stres boleh kelihatan di wajah.Senyuman boleh menghilangkan mimik lelah, bosan, dan sedih. Ketika anda stres, ambil masa untuk tersenyum. Senyuman akan mengurangkan stres dan membuat fikiran lebih jernih.
  5. Senyum meningkatkan imunitas.Senyum membuat sistem imun bekerja lebih baik.Fungsi imun tubuh bekerja maksimum ketika seseorang merasa rileks. Menurut kajian, selsema dan batuk boleh hilang dengan senyum.
  6. Senyum menurunkan tekanan darahTidak percaya? Cuba anda mencatat tekanan darah ketika anda tidak tersenyum dan catat lagi tekanan darah saat anda tersenyum semasa diperiksa. Tekanan darah ketika anda tersenyum pasti lebih rendah.
  7. Senyum melepas endorphin, pemati rasa semulajadi, dan serotonin.Senyum ibarat ubat semulajadi.Senyum boleh menghasilkan endorphin, pemati rasa semulajadi, dan serotonin.Ketiganya adalah hormon yg boleh mengawal rasa sakit.
  8. Senyum membuat awet muda.Senyuman menggerakkan banyak otot. Akibatnya otot wajah terlatih sehingga anda tidak perlu melakukan face lift. Dijamin dengan banyak tersenyum anda akan kelihatan lebih awet muda.
  9. Senyum membuat anda kelihatan berjaya. Orang yg tersenyum kelihatan lebih percaya diri, terkenal, dan boleh diandalkan.Banyakkansenyum ketika mesyuarat atau bertemu dengan klien.Pasti rakan sekerja anda akan melihat anda lebih baik.
  10. Senyum membuat orang berfikir positif.Cuba lakukan ini: fikirkan hal buruk sambil tersenyum. Pasti susah. Penyebabnya, ketika anda tersenyum, tubuh menghantar isyarat “hidup adalah baik”. Sehingga saat tersenyum, tubuh menerimanya sebagai anugerah.

Follow Us @hanismasturina