Post Top Ad

Isnin, 15 Mei 2017

Pengalaman Umrah dan Ziarah (PART 4)

Assalamualaikum,



Bersambung dari post sebelum ini (KLIK SINI) , hari ke-4 dan ke-5 merupakan hari jemaah bebas untuk melakukan ibadah di Masjid Nabawi. Sebelum ini pernah sahaja kitaorang pergi solat berjemaah di Masjid Nabawi ini. Cuma hari ini dapat pergi banyak waktu solat sebab tiada apa-apa aktiviti lain. 

Disebabkan hotel kami yang agak jauh dari Masjid Nabawi...Hanis, Umi dengan Abah bergilir-lilir angkat mina. Tapi kalau dapat dekat Hanis memang kebanyakannya Hanis akan paksa mina jalan sendiri...hehehe walaupun caranya adalah Hanis kena buat-buat macam kena kejar hahaha. Dan kadang-kadang Hanis yang kena kejar budak kecik ni... haih la mina penghibur hati. Tidak kisah pun jadi macam budak-budak dekat sana sebab Hanis tahu kalau Hanis tidak jadi macam budak-budak main dengan Mina,dia akan kebosanan. Almaklumlah adik beradik yang lain semua dekat Malaysia... Hanis ni yang sulung,Mina yang bongsu. Kenalah layan si bongsu yang istimewa ini =)

Budak taknak jalan sebab nak akak angkat dia dekat belakang


Pada waktu solat Zohor dan Asar agak panas sikit sepanjang laluan so memang kami akan jalan laju-laju. Dan kebiasaannya orang ramai sangat pada setiap waktu solat so memang kena gerak awal kalau nak dapat masuk dalam masjid. Lambat sikit solat diluarlah anda-anda semua yee. 

Dekat tanah suci ni semua orang berebut nak solat dalam Masjid Nabawi walau dengan apa cara pun mereka tetap nak juga. Kadang ada jemaah yang datang lambat tetap nak masuk solat dalam masjid sehingga diorang sanggup duduk menyelit diantara saf kita yang sedia sempit tau ! Kadang ada yang duduk terus depan kita sampai kita ni sujud dekat kaki dia. Ada juga 2 orang yang berebut saf mahu masuk sebelah kita yang sempit tapi apabila seorang dapat masuk,yang lagi seorang marah-marah sebab tak dapat masuk saf.

Diorang ini sanggup buat apa sahaja asalkan dapat solat dalam Masjid Nabawi ini tanpa memikirkan perasaan dan ketidakselesaan jemaah lain. Jadi kita semua diharap banyak-banyak bersabar dengan kerenah jemaah dari negara lain. Budaya diorang dengan budaya kita berbeza. Mungkin kita orang Malaysia sudah terbiasa dengan sikap sopan santun dan lemah lembut serta menjaga hati. Mungkin cara mereka lain? Berbaik sangka sahaja dekat sana yee...Banyakkan bersabar.

Hanis dengan umi pun banyak kali kena macam tu. Sabar sahajalah yang mampu. Kadang tu sempit sangat bila orang masuk sampai nak duduk antara 2 sujud pun tak muat tau huhu tahiyat akhir lagilah jauh sekali. Tempat sujud pun kadang tak ada hahaha. Mina tak payah cakaplah terkepit terus bangun terus dia sebab takde ruang. Takpelah faham semua mengejar pahala solat dalam masjid Nabawi tuu... So lama-lama kami pun dah lali dengan situasi tersebut.

Di hadapan pintu ruangan solat wanita

Adik Hanis si Azmina ni pulak sangatlah murah rezeki tau! Asal datang masjid je macam-macam mina dapat. Ada orang kasi mina makananlah, minyak wangilah,kayu sugilah haih murah sungguh rezeki awak budak kecikk... Bila mina dapat makanan alang-alang tu akak dia ni lah yang mencukainya... Saya lapar okey sebab waktu makan selepas zohor selepas itu waktu makan seterusnya selepas habis solat Isyak tauu... memang meratah biskut yang mina dapatlah jawabnya hahaha. Biasanya kitaorang duduk masjid je dari waktu Asar hingga Isyak sebab kalau balik hotel pun bukan ada makanan hihihi. Dalam masjid boleh juga baca Al-Quran, rehat-rehat, kacau minaa (eh? hahaha)

 Terduduk kepenatan separuh jalan di perkarangan Masjid Nabawi

Walaupun perjalanan jauh, jemaah lain yang menguji kesabaran tapi banyak manisnya tau dapat berada di sana. Rasa tenang tu MasyaAllah. Kalau marah pun sekejap je hilang terus okey balik hehehe. Umi selalu tegur kenapa kakak marah mina padahal Hanis marah manja je kot huhuhu Hanis suka mengusik dia geram sangat hahaha. Rasanya tak pernahlah rasa marah yang berpanjangan sepanjang berada di Madinah. Rasa asik nak senyum adalah hehe rasa bahagia tahuuu... Tapi perangai nakal nak mengusik mina tu masih ada hehehe tengoklah gambar tu mina tarik muncung sebab kena paksa duduk atas riba kakak sebab umi nak tangkap gambar hahaha ala sian adik kakak. Muncung-muncung pun mina still manja dengan Hanis tau! Tidur pun nak juga sekatil dengan Hanis padahal dia pun ada katil sendiri lahai comelnya perangai anak syurga ni sayang sangat!

Alolo budak kecik majok

Malam hari ke-5 kami ada taklimat untuk pergerakan ke Makkah esok selepas Zohor. Jemaah lelaki dikehendaki mencuba memakai kain ihram masing-masing. Pantang larang semasa dalam ihram diterangkan lagi sekali sebagai peringatan terakhir kepada semua para jemaah Umrah.

bersambung...(PART 5)


Mei 15, 2017 / by / 2 Comments

2 ulasan:

  1. cikja dah lama tertangguh cerita umrah, nak sambung tp entahlah bila. rindu nak pi sana lg:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. kenapa tak sambung? Hanis pun tengah cari mood nak sambung ni hehe sebab susah sikit nak masuk part dekat mekah pulakk. Hanis pun dah rindu entah bila dapat sampai sana lagi huhuhu

      Padam

Post Top Ad